Transgraniczna Trasa Rowerowa
Nysa – Głuchołazy – Czechy
( marzenie czy rzeczywistość ?)
Rower dla coraz liczniejszych miłośników dwóch kółek stał się wielką pasją, sposobem na zdrowe i aktywne spędzanie wolnego
czasu. Może być także środkiem lokomocji w codziennym życiu, tam gdzie jego użytkowanie nie staje się uciążliwe, oraz jest
bezpieczne.
Nowa perspektywa finansowa Unii Europejskiej na lata 2021-2027 to duże możliwości rozwoju regionalnego, tym bardziej że polityka
spójności na kolejne lata opowiada się za Europą, która wzmacnia kolejne strategie rozwoju na szczeblu lokalnym. To wielka szansa
dla naszego regionu, dla całego województwa opolskiego, organów lokalnych, miejskich i terytorialnych, dla wielu inicjatyw
społecznych i gospodarczych.
Główne kierunki rozwoju ruchu rowerowego na terenie województwa opolskiego w ramach “OPOLSKIEJ POLITYKI ROWEROWEJ”
zakładają rozwój szlaków rowerowych, która wyznaczy sieć głównych tras rowerowych w regionie.Podstawową osią ruchu
rowerowego na terenie województwa opolskiego stanowić będzie trasa Blue - Velo - Odrzańska Trasa Rowerowa, przebiegająca
wzdłuż rzeki Odry, od kierunku województwa śląskiego do województwa dolnośląskiego i dalej.
Innim ważnym kierunkiem rozwoju rowerowego mają być szlaki rowerowe o charakterze międzynarodowym,
przebiegające na pograniczu polsko - czeskim.
Dlatego mając na uwadze w perspektywie czasowej możliwość przebudowy drogi krajowej nr 411, łączącej Nysę z
Głuchołazami, uważamy że przy trasie powinien powstać oddzielny ciąg rowerowy !!!
Przy ogromnej ekspansji pojazdów samochodowych w ruchu drogowym, należy projektować trasy rowerowe oddzielnie, wyłączone z
ruchu pojazdów silnikowych, dlatego warto mieć także na uwadze możliwość uwzględnienia przy opracowaniu koncepcji jako
podstawy do aplikowania o środki z Unii Europejskiej w perspektywie 2021+ na budowę transgranicznej trasy rowerowej, łączącej „
Krainę Gór i Jezior” , czyli Nysy z Głuchołazami i dalej z Republiką Czeską. Wyzwanie może i duże, ale w perspektywie czasowej
nieuniknione w realizacji !!!
Uzasadnienie :
Budowa trasy rowerowej lub ciągów rowerowo - pieszych na drogach wojewódzkich ma sens tylko wtedy kiedy spełni ona kilka
istotnych wymogów, a jednym z podstawowych jest przeprowadzenie analizy intensywności ruch turystycznego z uwzględnieniem
potencjalnych odbiorców – czyli rowerzystów, oraz ich bezpieczeństwa, trasa będzie „żyła”, a środki przeznaczone na jej powstanie
zostaną wykorzystane tam gdzie powinny.
I tutaj mając na uwadze dziesiątki tysięcy turystów odwiedzających Nysę oraz Głuchołazy i dalej Republikę Czeską, możemy pewnie
założyć, że wiele osób skorzysta z ekologicznego środka transportu napędzanego siłą ludzkich mięśni. Trasa rowerowa Głuchołazy –
Nysa jako oddzielny pas komunikacyjny, będzie służyła nie tylko wybranej grupie „połykaczy kilometrów”, dla których droga to
możliwość dotarcia z punktu A do punktu B i dalej. Tak naprawdę dla tej grupy rowerzystów brak prawdziwych „ autostrad
rowerowych” nie jest problemem, to są pasjonaci uprawiający turystykę rowerową bez względu na trudności.
Nowy produkt zachęciłby dwie inne, najbardziej liczne grupy osób, które można sklasyfikować następująco :
Grupa 2 - turyści weekendowi, wczasowicze, itp.
•
Odwiedzający Nysę ( Jezioro Nyskie)
•
Odwiedzający Głuchołazy i urokliwe regiony Gminy Głuchołazy
•
Jadący do i z Republiki Czeskiej
To potencjalnie setki rowerzystów, którzy podobnie jak np. na jednej z najpiękniejszych tras rowerowych w Polsce Władysławowo –
Hel, mogłoby przyjemnie i bezpiecznie z całymi rodzinami w każdy wakacyjny weekend i nie tylko, przemierzać transgraniczną trasą
łączącą „Krainę Gór i Jezior” czyli Nysę z Głuchołazami i dalej z Czechami.
Grupa 3 - mieszkańcy Nysy, Głuchołaz, terenów przy trasie, mieszkańcy Czech
Jeżeli zakładamy wykorzystanie roweru jako bez emisyjnego i zdrowego środka transportu przez mieszkańców każdego regionu,
trzeba stworzyć możliwe i bezpieczne warunki do rozwoju tej formy komunikacji. Rower dla wielu osób nie zawsze kojarzony jest
jako komfortowy środek transportu. Niemniej nieraz jest to wybór konieczny np. brak odpowiedniego połączenia komunikacji
publicznej. Bliskość bezpiecznej trasy rowerowej daje jednak podstawę do rozważenia tej możliwości przemieszczania się z
miejscowości do miejscowości, i na pewno zostanie zauważony prze mieszkańców, tym bardziej że teren z Nysy do Głuchołaz nie jest
zbyt pagórkowaty, co wielokrotnie zniechęca osoby znajdujące się w tej grupie.
Z uwagi na wyjątkowe położenie Głuchołaz i Nysy oraz bliskość z Republiką Czeską i wielkim potencjałem turystyczno – historycznym
po obu stronach granicy, atutów przemawiających jest tak wiele, że nie sposób przedstawić wszystkiego w jednym wniosku. Niemniej
uważam za właściwe rozpatrzenie w/w propozycji, zostawiając na obecnym etapie inne założenia związane z infrastrukturą
techniczną dotyczącą w/w trasy.
Ps. Pragnę jedynie zwrócić uwagę na powyższe zagadnienie, mając na uwadze że każdy ma prawo do swojego osądu, które szanuję.
Zadanie które ma uporządkować obecny stan infrastruktury rowerowej i rowerowych szlaków w regionie, jest projektem niełatwym,
niemniej ambitnym i bardzo potrzebnym. Na pewno będzie wymagało rozłożenia w czasie. Czy znajdzie przychylność wśród osób
decyzyjnych w poszczególnych regionach ? Tego na obecną chwilę nie wiem, ale myślę że tak, i podkreślam jeszcze raz, w
perspektywie czasowej trasa rowerowa łącząca Nysę z Głuchołazami, a może i Otmuchowem oraz Republiką Czeską, na pewno
będzie, jako oddzielny i wyłączony z ruchu pojazdów silnikowych ciąg komunikacyjno – turystyczny, bo takie są kierunki rozwoju
polityki rowerowej w Unii Europejskiej, bo przemawia za tym atrakcyjność turystyczna, historyczna i kulturowa regionu. Mam też
świadomość że droga do naszego wspólnego celu jest długa i kręta, niemniej musimy i będziemy rzeczowo nagłaśniać temat :
wspólnie i każdy region z osobna, bo tylko w ten sposób i jestem o tym przekonany osiągniemy upragniony cel.
Eligiusz Jędrysek